Koleją przez malowniczą Tajlandię — Jak wygląda podróż i gdzie kupić bilety?
Przemieszczając się pomiędzy poszczególnymi zakątkami Tajlandii, nieraz możemy być zaskoczeni, jak duże odległości dzielą, np. pełen życia Bangkok od klimatycznego Chiang Mai czy popularnego i plażowego Krabi. Z tego względu większość przyjeżdżających tu turystów korzysta ze zorganizowanych wycieczek i pokonuje dany dystans zza okien klimatyzowanego autokaru. Jest jednak alternatywa — pociągi w Tajlandii to idealny sposób na oryginalną wycieczkę krajoznawczą, uniknięcie korków, a nieraz także zaoszczędzenia paru groszy na cenie przejazdu. Oto praktyczny przewodnik, dzięki któremu bez problemu samodzielnie skorzystamy z kolei w Tajlandii.
Parę słów o kolei w Tajlandii
Tajska sieć kolejowa o długości 4500 km jest obsługiwana przez Koleje Państwowe Tajlandii (State Railway of Thailand – w skrócie SRT) i obejmuje cztery główne linie: północną, południową, północno-wschodnią i wschodnią. Wszystkie pociągi dalekobieżne zaczynają swój bieg na stacji Hua Lamphong w Bangkoku. Jako że jest to kraj bardzo dobrze rozwinięty turystycznie, na większości dużych stacji kolejowych znajdziemy rozkład jazdy w języku angielskim.
Pociągi w Tajlandii nie tylko jeżdżą praktycznie wszędzie, ale są też bardzo punktualne, a także bezpieczne — oczywiście, kradzieże się zdarzają i lepiej mieć swoje rzeczy na oku, zwłaszcza jeżeli zamierzamy skorzystać z nocnego przejazdu. Poruszanie się koleją nie stanowi tu jednak większego ryzyka niż w przeciętnym, dobrze rozwiniętym europejskim kraju.
Jaką klasę wybrać podróżując pociągiem po Tajlandii?
Co do zasady, do wyboru mamy pociągi pasażerskie w trzech klasach – 1, 2 i 3 – ale każda z nich znacznie różni się od siebie, w zależności od tego, jaki pociąg wybierzmy — zwykły, szybki czy ekspresowy.
Na przejazd w jednym z komfortowych foteli pierwszej klasy będziemy mieli okazję skorzystać tylko w pociągu szybkim lub ekspresowym. Będzie czysto, wygodnie, cicho i przyjemnie chłodno.
Miejsca w drugiej klasie to dwuosobowe kanapy, zwykle z rozkładanymi fotelami, podobnymi nieco do tych autokarowych. Wybierając siedzenia w drugiej klasie, czyli tzw. soft seat, możemy oczekiwać klimatyzowanego przedziału i łazienki w przyzwoitym standardzie.
Decydując się z kolei na najtańszy przejazd w trzeciej klasie, spodziewajmy się dwóch rzędów siedzeń kanapowych podzielonych na pary, z miękkimi, a nieraz i twardymi siedziskami. Większość Tajów chętnie korzysta z tej właśnie opcji, przez co często brakuje miejsc, a w trakcie przejazdu panuje ogólny tłok, gwar i gorąc. Plusem przejazdu trzecią klasą, poza oczywiście niską ceną, jest możliwość kontaktu z miejscowymi, a nieraz i zakupu lokalnych dań czy smakołyków oferowanych przez sprzedawców wsiadających do pociągu podczas postojów.
Ile kosztuje poruszanie się pociągiem po Tajlandii?
Chociaż zwykle przejazd trzecią, a nieraz i drugą klasą, wychodzi taniej niż prywatnym busem, nie jest to niestety zasada. Taryfy są ustalane na podstawie ceny bazowej z dodatkowymi opłatami za odległość, klasę i typ pociągu, a także klimatyzację i miejsca do spania. Ceny poszczególnych połączeń, jak i godziny odjazdów, można wygodnie sprawdzić na stronie 12go.asia lub na oficjalnej stronie SRT.
Czy bilet na pociąg można kupić wcześniej przez internet?
Niestety, SRT przerwało prowadzoną przez jakiś czas sprzedaż biletów online i na tę chwilę zakup biletów jest możliwy jedynie bezpośrednio na dowolnym dworcu kolejowym w Tajlandii lub też za pośrednictwem biura podróży, które prawdopodobnie pobierze dodatkową opłatę za tę usługę
Jeżeli planujemy podróż jednym z pociągów dalekiego zasięgu, np. pomiędzy Bangkokiem a Chiang Mai, najlepiej zrobimy, kupując bilety możliwie wcześnie — połączenia dalekobieżne bardzo szybko się wyprzedają i nawet tydzień przed planowaną datą przejazdu może brakować już wolnych miejsc. Podróżując na krótszych dystansach, np. z Bangkoku do Ayutthayi, również najlepiej będzie kupić bilety z przynajmniej jednodniowym wyprzedzeniem, zwłaszcza jeśli zależy nam na miejscach siedzących.